Translate

søndag 5. januar 2014

Oppgavetema - hjemmeoppgave.

Jeg har fått en hjemmeoppgave i historie, en slags fordypningsoppgave som omhandler det at jeg skal skrive om en hendelse i fortiden og knytte det til mikro og makro historie. Jeg skal da velge en eller person eller flere som jeg kjenner som har opplevd noe i historien dvs det som har skjedd. Dette vil da være en mikrokilde. Hendelsen(e) og sitasjonen(e) personen(e) har opplevd skal jeg skrive om i tillegg til å sette det inn i makrohendelsene som skjedde da. Det vil si hva som skjedde over fra og hva som skjedde hos det individet.

Da skal jeg skrive litt om hvilket tema jeg har valgt til familieoppgaven og komme med forslag til hvem som skal være din mikrokilde (mamma, pappa, bestemor, oldemor...).

Da jeg gikk på ungdomsskolen så hadde jeg en lærer som kommer fra Polen som underviste meg i mange fag og i blant annet historie. Hun fortalte oss i klassen engang at hun og blant annet broren hadde opplevd Den kalde krigen og foreldrene hadde opplevd 2. Verdenskrig. Hun fortalte også kort om hva hun og broen hadde opplevd og korte historien om opplevelsene. Hun fortalte oss så klart hendelser som gikk inn i Den kalde krigen. Av den grunn så har jeg tenkt å bruke min gamle lærer som en mikrokilde. Jeg har spurt henne om det var greit at jeg kunne intervjuet henne, og hun stilte positivt til det. Jeg tror ikke jeg kommer til å greie å intervjue foreldrene og søskene hennes, så jeg skal se hvordan det skal gå ang det. Men jeg tror at jeg skal spørre henne om hvordan foreldrene og søskene hennes opplevde periodene også. Det vil bli ca en mikrokilde også. Men mer om det skal jeg snakke med læreren min om. Temaet mitt, hvis jeg har min gamle lærer som mikrokilde vil da være Den kalde krigen, Polen og litt om 2. verdenskrig.

Hvis det med min gamle lærer ikke går, så har jeg for sikkerhetsskyld lagt inn en plan B. Jeg tenkte at hvis jeg ikke greier å ha min gamle lærer som min mikrokilde, så skal min mor og bestemor være min mikrokilder. Min familie kommer fra blant annet Iran, og min mor og bestemor  har opplevd den iranske revolusjonen. Så jeg tenkte å spørre dem og hvordan det var å oppleve revolusjonen. Temaet mitt vil være da den iranske revolusjonen også som min makro historie, samt min mor og bestemor som mine mikrokilder. Dette temaet og mikrokilden kan være vanskeligere enn den første, men jeg håper på at den første vil gå. Jeg tror faktisk at det vil gå.


Det var litt om mine tanker om hva jeg vil skrive i min hjemmeoppgave, hvem mine mikrokilder skal  være og hva mine temaer skal være.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar